Здравей

Потребител:

Парола:




Помни ме

[ ]
[ ]
[ ]




Новини 2019

ПВСЧПСН
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
 


Ден и час

 


Търси PHARMABG.NET



Онлайн

Гости: 12, Регистрирани: 0 ...

най-много онлайн: 115
(Регистрирани: 0, Гости: 115) на 01 апр : 13:27

Регистрирани: 215
Най-новият регистриран: pharmabg

Форуми

PHARMABG.NET :: Форуми :: Подкатегории :: НОВИНИ ОТ МЕДИИТЕ :: От пресата
 
<< Предишна тема | Следваща тема >>
Всички аптеки трябва да продават на еднакви цени
Редактори: admin , salvia, иван, Post to Facebook, pharmabg
Автор Отговор
admin
събота 26 март 2011 - 16:17:54
admin=salvia.... моите мнения са си мои лични


Регистриран потребител #1
Регистриран: четвъртък 20 ноември 2008 - 21:27:53
съобщения: 2959

Депутатка в пресата: Всички аптеки трябва да продават на еднакви цени

26.3.2011, zdrave.net

„Здравната каса се е превърнала в министерство в министерството. Тя отдавна е държава в държавата в областта на здравеопазването. Като съсредоточи в ръцете си такъв огромен властови ресурс, тази система не можеше да не стигне до такова самовластие. Причината е, че практически НЗОК се изживява като независима съдебна система. Колкото полза има от промените в съдебната система, толкова полза има и в опитите на държавата да се намеси в управлението на касата.” Това казва в интервю за „Атака” депутатката от едноименната партия и член на парламентарната здравна комисия Цвета Георгиева.

 По думите й касата държи много пари, разполага с тях както намери за добре и не се вслушва в никакви препоръки. Според Георгиева „патовата ситуация в момента” няма да се промени, докато НЗОК е монополист, докато здравноосигурителната система се прави, без да се смята кой колко внася за осигуровка, а всички получаваме еднакво като лечение. Във връзка с взаимоотношенията между МЗ и здравната каса народната представителка заявява още: „Говорим за единоборство между две мега системи. А всъщност трябва да е само една и това е Министерство на здравеопазването. То не може да има опонент в лицето на НЗОК.”

 Според „Атака” трябва да има пакет от услуги, който да се покрива от касата и да е еднакъв за всички, а над него да се получава допълнителна услуга според това кой колко е внесъл в системата, обяснява депутатката. Цвета Георгиева смята, че трябва да има промяна и в аптечната система. „В момента тя е търговска система, а трябва да се превърне в медицинска услуга. Предлагането на лекарства да не бъде продажба и търговия, а медицинска услуга, консултация, дейността на аптекаря е да обслужва своя пациент. Когато е пациент с рецепта, той има нужда от консултацията на аптекаря, който вижда какво пише в тази рецепта, защото е учил години наред, може да каже дали това лекарство е най-доброто.

Аптекарят фармацевт знае повече за лекарствата, отколкото лекаря. Защото лекарят е диагностик, за него лекарството е вторично явление, но за фармацевта е първично”, коментира тя. Депутатката твърди още, че е „логично да има фиксирани цени на лекарствата” и че „всички аптеки трябва да продават на еднакви цени”. По този начин ще се отнеме основната им функция на търговия с лекарства и ще се влезе в правилната функция на медицинска услуга, смята тя.

 „Аз съвсем наскоро узрях за тази идея и мисля, че тя безкрайно ще улесни работата и на аптеките, и потреблението на лекарства”, споделя Георгиева.

Съдбата на общинската болница в Бобов дол остава неясна, научаваме от публикация в Благоевградския „Струма”. След осемчасово заседание Общинският съвет на Бобов дол не стигнали до решение какво да правят с лечебното заведение, става ясно от материала. Някои от съветниците смятали, че най-добрият вариант е тя да бъде предоставена на собственика на частната болница в Дупница Ени Лефтеров, който успял да се наложи като мениджър, изграждайки една от „водещите частни болници на територията на Кюстендилска област”. Според други пък болницата трябвало да се предостави за стопанисване на бившия кмет на Дупница Пламен Соколов, собственик на медицински център. „Най-големият проблем е фактът, че в Бобовдолска община няма достатъчно хора, които да обуславят съществуването на болница, здравно осигурените там са едва 5000 души, колкото едно голямо село. И тъй като повече от един работен ден на общинските съветници не стигна, за да поставят основите на закритата болница, те насрочиха нова извънредна сесия за вторник”, четем във вестника. Друга публикация на изданието съобщава за предстоящ протест в общинската болница в Дупница, предложен във Фейсбук от медсестри.

 „В социалната мрежа Фейсбук медицински сестри призоваха работещите в общинската болница на Дупница да напуснат работа в понеделник в 11,30 часа и да се съберат пред кабинета на управителя д-р Любомир Таушански. Протестът е заради неполучени заплати за месеците януари и февруари”, информира „Струма”. И още: „Стигна се дотам, че санитарки и медицински сестри искат пари, по 20-30 лева, от касата, за да могат да идват на работа, тъй като не могат да си платят пътните разноски. 80 процента от работещите в болницата са теглили кредити, банките ги притискат, някои са получили и писма, че ще ги търси съдия-изпълнител, който да разпродаде имуществото им.”





[ Редактирано неделя 02 април 2017 - 19:51:09 ]

_________________________________________

Моля, посетителите да кликнат по един път на рекламата, за да поощрят този сайт!

препоръчано

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Как изобщо бихме могли да притежаваме каквото и да било?
В най-добрият случай сме само временни собственици
на играчките си за кратък отрязък от време.

=======
Най-отгоре
admin
неделя 27 март 2011 - 09:19:54
admin=salvia.... моите мнения са си мои лични


Регистриран потребител #1
Регистриран: четвъртък 20 ноември 2008 - 21:27:53
съобщения: 2959

Цвета Георгиева, депутат от АТАКА: НЗОК не може да диктува правилата в здравеопазването







- Г-жо Георгиева, в системата на здравеопазването има двувластие. Кой управлява - здравният министър или шефката на здравната каса?


- Здравната каса се е превърнала в министерство в министерството. Тя отдавна е държава в държавата в областта на здравеопазването. Като съсредоточи в ръцете си такъв огромен властови ресурс, тази система не можеше да не стигне до такова самовластие. Причината е, че практически НЗОК се изживява като независима съдебна система. Колкото полза има от промените в съдебната система, толкова полза има и в опитите на държавата да се намеси в управлението на касата. Практически не може цяла една система да се контролира сама. Касата държи много пари, разполага с тях, както намери за добре, и не се вслушва в никакви препоръки. Въпросът е, като се изгради такава схема, кой я контролира и кой я коригира. И това е причината да се стигне до патовата ситуация в момента. Тя няма да се промени, докато НЗОК е монополист, докато здравноосигурителната система се прави, без да се смята кой колко внася за осигуровка, а всички получаваме еднакво като лечение. Не на последно място, що се отнася до здравната каса, е и търговията, която се извършва в аптеките и аптечните вериги. Надявам се, съвсем скоро ние от АТАКА да станем проводник на много сериозна промяна на аптечната система.

- Какво според вас трябва да се промени в аптечната система?

- В момента тя е търговска система, а трябва да се превърне в медицинска услуга. Предлагането на лекарства да не бъде продажба и търговия, а медицинска услуга, консултация, дейността на аптекаря е да обслужва своя пациент. Когато е пациент с рецепта, той има нужда от консултацията на аптекаря, който вижда какво пише в тази рецепта, защото е учил години наред, може да каже дали това лекарство е най-доброто. Аптекарят фармацевт знае повече за лекарствата, отколкото лекаря. Защото лекарят е диагностик, за него лекарството е вторично явление, но за фармацевта е първично. Често един фармацевт може да забележи грешки в дозировките и да обърне внимание на болния да се консултира и с друг лекар. Така продажбата на лекарства в аптеката се превръща в медицински акт. При това положение е логично да има фиксирани цени на лекарствата, държавата трябва да си влезе във функцията на регулаторен орган. Нещо, което ние от АТАКА непрекъснато подсказваме като разумен начин за държавно поведение - да се регулират цените в аптеките и да се постави такса. Да няма надценка на лекарството в различните аптеки и възрастните хора да обикалят, за да намерят по-ниска цена. Всички аптеки трябва да продават на еднакви цени. По този начин ще се отнеме основната им функция на търговия с лекарства и ще се влезе в правилната функция на медицинска услуга. Надценката, която ще бъде върху лекарствата, ще бъде не каквато му е изгодна на един собственик на 3000 аптеки например, а ще има една такса за тази медицинска услуга. Когато всички лекарства се продават на еднакви цени, аптекарите ще имат печалба, за да обслужват този сектор от медицината, който е фармацията и дистрибуцията.

- Като член на здравната комисия вие сте в постоянен контакт с министър Стефан Константинов. Споделихте ли идеята си за фиксираните цени на лекарствата и промяната на функциите на аптеките?

- Смятам да се срещна с министъра на здравеопазването следващата седмица. Преди това ще оформя предложенията си в писмен вид. Аз съвсем наскоро узрях за тази идея и мисля, че тя безкрайно ще улесни работата и на аптеките, и  потреблението на лекарства. Има и други неща, като например начина, по който се обработват рецептурните книжки, те трябва да са електронни, трябва да се направи електронна карта на аптеките в България, така, както има здравна карта на болниците. Да може да се сложи квотен принцип: по колко души от колко аптеки да се обслужват. Така ще могат да се разкриват аптеки и в много малки селища и те ще бъдат задължени да продават пълния набор от лекарства. Защото например една аптека в такова място може да поддържа само лекарства, които са й изгодни. И ако възрастен човек реши да си купи дадено лекарство от тази аптека и установи, че го няма, ще трябва, или да го поръча и да чака или да отиде до близкия град. Това е много важно, не е без значение начинът, по който функционира тази крайна част от медицинската услуга. Защото аптеката е на изхода на получаването на медицинската услуга.

- Да се върнем на взаимоотношенията между МЗ и здравната каса.

- Говорим за единоборство между две мега системи. А всъщност трябва да е само една и това е Министерство на здравеопазването. То не може да има опонент в лицето на НЗОК. Това, за което АТАКА толкова много настоява и подкрепя и е заложено в нашата програма, е създаването на пакет от услуги, който да се покрива от касата и да е еднакъв за всички. Но над него да получаваш допълнителна услуга според това колко си внесъл в системата. Да, нека основата на здравното осигуряване да е върху минималната заплата, защото много хора се осигуряват на минималната заплата. И ние казваме - да, минималната заплата гарантира един пакет от 12 лв. примерно, здравна услуга, това е солидарният механизъм на здравно обслужване. Ако трябва да влезеш в болница, можеш да получиш толкова и толкова, за другото ще си доплащаш, защото ти позволява твоят пакет. А всеки вече може да се доосигурява в други частни фондове.

- Този модел на здравно осигуряване има ли го в реформите, които смята да извърши министър Константинов?

- Да, но той твърди че до 2014 г. е невъзможно да се смени  солидарният модел на здравното осигуряване. Не твърдя, че не бива да има една основна каса, но тя не бива да се държи като дракон и да завладява всички територии. Тя трябва да има конкуренти, но не такива конкуренти, както стана с аптеките. Не случайно дадох този пример с аптеките. Защото докато ние гледаме на аптечната дейност като на търговия, ще се получи това. Същото ще се получи и ако се създадат множество здравни каси, които да работят на конкурентен търговски принцип. Трябва и може да става дума единствено за медицинска услуга и за нейното потребление. Медицината трябва да се извади от сферата на търговията. Това е и нашето мнение за начина, по който се управляват болниците. Те не трябва да са търговски дружества. Ние от АТАКА сме изключително последователни в тази си идея и непрекъснато говорим за широкото й разпространяване. Да се изкара думата търговия от всичко, което е свързано с образованието и медицината. Всеки, който има повече пари, може да отиде да се лекува, където намери за добре, но тази медицина, която е достъпна за всички, трябва да се ръководи от критерии, които я вадят от сферата на търговията и я превръщат в сфера за грижа на хората. Нека да я наречем услуга, но тя е услуга тип грижа. Както и образованието, което е услуга тип грижа, защото чрез образованието създаваш това население, което след години ще прави всичко, или не го създаваш, когато отнемеш качеството му. В този смисъл аз съм изключително за разбиване монопола на здравната каса. Трябва да се намерят механизми, които да ограничат възможността й да налага правила.

[ Редактирано неделя 27 март 2011 - 09:25:29 ]

_________________________________________

Моля, посетителите да кликнат по един път на рекламата, за да поощрят този сайт!

препоръчано

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Как изобщо бихме могли да притежаваме каквото и да било?
В най-добрият случай сме само временни собственици
на играчките си за кратък отрязък от време.

=======
Най-отгоре
admin
понеделник 11 април 2011 - 22:20:56
admin=salvia.... моите мнения са си мои лични


Регистриран потребител #1
Регистриран: четвъртък 20 ноември 2008 - 21:27:53
съобщения: 2959


Мирослав Ненчев, председател на Българския фармацевтичен съюз: Искаме фиксирани цени на лекарствата

Понеделник, 11 Април 2011г.Автор: Маргарита Върбанова





- Г-н Ненчев, за да съществува фармацевтичният бизнес, какъв трябва да бъде моделът - търговия или медицински услуги?


- Аптеката е здравно заведение и в нея се извършват фармацевтични услуги. Крайно време е МЗ да разбере, че терминът "здравни услуги" е далеч по-всеобхватен от термина "медицински услуги" и че освен "изпълнители на медицински услуги" има и такива специалисти, които полагат "фармацевтични грижи" за хората. Във фармацията имаме едновременно взаимосвързано предлагане на стока и фармацевтична услуга. Фундаменталната грешка, допускана до момента, е фаворизиране на стоката и игнориране на услугата.

- Либерален или етичен модел на аптеките искате?

- БФС иска да се възстанови етичният модел на собственост на аптеките в съответствие с практиката в повечето държави-членки на ЕС и с Правото на ЕС. Трябва да се въведе ефективна нормативна забрана на вертикалната и хоризонталната интеграция, чрез която юридически и/или физически лица притежават и/или участват в предприятия за производство (внос), търговия на едро и на дребно с лекарствени продукти. Още през май 2009 г. Съдът на Европейския съюз постанови, че държавите имат пълното право да предоставят собствеността на аптеките само на фармацевти. До 2009 г. повечето български политици и експерти защитаваха тезата, че етичният модел на собственост противоречи на правото на ЕС и затова трябва да се отмени. БФС многократно обясняваше, че това не е вярно. Нашата теза бе потвърдена от Съда на ЕС, но изпълнителната и законодателната власт не искат повече изобщо да я обсъждат.

- Трябва ли да има долна граница на лекарствата?

- БФС настоява за реформиране на системата на ценообразуване чрез фиксиране на крайните цени на продуктите по лекарско предписание, което е европейска практика. Въвеждането на фиксирани цени ще допринесе за по-равномерно териториално разпределение на аптеките и ще подобри достъпа на пациентите. Фиксирането на цените автоматично ще повиши в национален мащаб качеството на фармацевтичните услуги и грижата за пациента, които, за съжаление, не са в основата на провежданата лекарствена политика през последните години. При еднакви ценови условия на достъп пациентите ще се ориентират към най-компетентните специалисти. Регулирането чрез фиксиране цените на лекарствата ще ограничи разходването на средства в лекарствоснабдяването и ще повиши събираемостта от преки и косвени данъци, като се премахне възможността чрез отстъпки и намаления да се манипулират цените на продаваните продукти, както и размерът на дължимите данъци. В този смисъл, въвеждането на фиксирани цени за социално-значимите, хронични заболявания, ще доведе освен до равнопоставеност на българските пациенти и до предотвратяване на финансовите и данъчни злоупотреби.

- Как да се формират цените на медикаментите?

- Според това дали са по лекарско предписание или не. Тези, които са по лекарско предписание, трябва не да се регистрират, както в момента предлага за част от тях Министерство на здравеопазването, а да се определят като окончателна крайна цена на дребно. Съгласно европейската практика фиксирана цена на лекарствен продукт по лекарско предписание е цената, определена от държавата, на която се отпускат продуктите по лекарско предписание в аптечната мрежа, независимо от източника на заплащане.

- По закон фармацевт не може да има повече от 4 аптеки, има обаче собственици с по 500. Как става това?

- Този феномен се дължи на законодателната политика. През 2008 г., когато бе отменен етичният модел на собственост на аптеките (един фармацевт - собственик на една аптека), бе създадено като компромис правилото, че едно лице не може да притежава повече от 4 аптеки. Това ограничение обаче бе замислено като неприложимо от предходното Народно събрание, тъй като не е придружено от забрана свързани лица да имат повече от 4 аптеки. Поради липсата на такава забрана в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина ограничението от 4 аптеки не действа пълноценно. Всеки може да регистрира и 50 дружества, всяко от които да има по 4 аптеки. Необходимо е законодателно да се премахне възможността за монополизиране на фармацевтичния пазар чрез създаването на хоризонтално - вертикални структури (собственост на взаимосвързани лица и фирми).

- Вие заставате зад идеята да няма аптеки на разстояние не по-малко от 500 м една от друга. Какви проблеми ще решат тези промени?

- Неравномерното разпределение на аптеките в различните населени места, както и лишаването на хората от лекарства и денонощен достъп до фармацевтични услуги, особено в малките селища, несъмнено може да бъде отчетено като голямо "постижение" на "лекарствената политика". Трябва да се разработи национална програма за подобряване на условията за предоставяне на този вид помощ в неблагоприятни райони и малки населени места, като за целта се въведе системата за стимулиране. В следствие на липсите на подобни политики в страната се появиха т.нар. рекламни пунктове и други обекти, в които се отпускат лекарствени продукти, включително и по лекарско предписание и заплащани от НЗОК, без осигуряването на задължителната фармацевтична консултация.

БФС е сезирал всички институции в България, като се започне от премиера, министъра на здравеопазването, директора на Изпълнителната агенция за лекарствата и се стигне до главния прокурор, че България е единствената държава -членка на ЕС, която не може да се справи с отпускането на лекарствени продукти в обекти без разрешения за аптеки.

Законът категорично забранява лекарствени продукти по лекарско предписание да се отпускат по друг начин, освен в аптека, получила разрешение от министъра на здравеопазването. Нещо повече, в резултат на нашите сигнали полицията и прокуратурата доказаха, че продуктите системно се отпускат в т.нар. рекламни пунктове, но оправдаха тази практика с тезата, че пунктът извършва "услуга на близки и познати", т.е. пациентите от цялото населено място се явяват познати и близки. Това, освен, че е нелепо, поставя всеки ден в опасност живота и здравето на хората.

- Искате в аптеките да работят само магистър фармацевти. Аргументите на нефармацевтите са, че във фармациите се продават и козметика, хранителни добавки, санитарни материали. Как един непрофесионалист обаче ще предложи лекарство?

- Въобще не трябва да се обсъжда въпросът за отпускане на продукти в аптеката, без да има магистър-фармацевт. То е като в една болница да се лекуват пациенти, без да присъства лекар. Забравя се, че съгласно Закона за здравето аптеката е здравно заведение. Предложението в аптеката да работят лица без никакво медицинско образование при условие, че контролните органи не могат да се справят с пунктове, в които се отпускат лекарствени продукти, е незряло. В държавите от ЕС подобни лица или нямат право да извършват никакви дейности по отпускане на продукти, или трябва да имат съответната подготовка, а тя нерядко е с продължителност от три години. Това поставя и въпроса защо държавата е инвестирала немалко средства в обучението на помощник-фармацевтите и разумно ли е те да останат без работа, за да бъдат удовлетворени желанията на шепа "бизнесмени". Изхвърлянето на улицата на 7 000 помощник-фармацевти за сметка на хора без квалификация, е абсурдно и противодържавно.



Добави коментар:


_________________________________________

Моля, посетителите да кликнат по един път на рекламата, за да поощрят този сайт!

препоръчано

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Как изобщо бихме могли да притежаваме каквото и да било?
В най-добрият случай сме само временни собственици
на играчките си за кратък отрязък от време.

=======
Най-отгоре
 

Иди:     Най-отгоре

Публикувайте тази тема: rss 0.92 Публикувайте тази тема: rss 2.0 Публикувайте тази тема: RDF
Powered by e107 Forum System


Back on top ^



'crystalx 1.1' by Joei. Original html theme by Nuvio. This theme also contains code by Wiedhodho.
Време за изпълнение: 0.0694 сек., 0.0255 от тях за заявки.