Здравей

Потребител:

Парола:




Помни ме

[ ]
[ ]
[ ]




Новини 2019

ПВСЧПСН
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
 


 


Търси PHARMABG.NET



Онлайн

Гости: 19, Регистрирани: 0 ...

най-много онлайн: 171
(Регистрирани: 0, Гости: 171) на 27 авг : 22:00

Регистрирани: 215
Най-новият регистриран: pharmabg

Форуми

PHARMABG.NET :: Форуми :: Подкатегории :: НОВИНИ ОТ МЕДИИТЕ
 
<< Предишна тема | Следваща тема >>
Интервю с Мирослав Ненчев по БНР – 20 юли 2010 г.
Редактори: admin , salvia, иван, Post to Facebook, pharmabg
Автор Отговор
pharmabg
понеделник 19 август 2019 - 08:17:10

Регистриран потребител #700
Регистриран: събота 26 януари 2019 - 18:02:51
съобщения: 20







БНР – 20 юли 2010 г.

Управителният съвет на Българския фармацевтичен съюз свика вчера извънредно заседание. Причината – особената загриженост, че чрез промени в законодателството може да бъдат наложени корпоративни интереси. Същността в тези опасения е, че със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, без да се съгласува с Висшия съвет по фармация, Министерството на здравеопазването предлага отпадане на ограничението едно лице да притежава повече от четири аптеки. За създалата се ситуация УС на Българския фармацевтичен съюз заявява намерение да сезира Европейската фармацевтична група.

Водещ: Председателят на Българския фармацевтичен съюз Мирослав Ненчев е наш събеседник. Добър ден.

Мирослав Ненчев: Добър ден.
Водещ: Какви са Вашите притеснения относно готвените промени в законодателството? Мирослав Ненчев: Аз мисля, че притесненията трябва да са на цяла България и на всички пациенти, защото във фармацевтичния сектор има два основни закона – единият е Законът за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, всички сме свидетели в последните два месеца какъв скандал се вихри около него в парламента. В момента смея да твърдя, че абсолютно същият скандал ще се получи и за другия основен закон – Законът за лекарствените продукти в хуманната медицина. Водещ: Слагате ли етикета „лобистки”?

Мирослав Ненчев: Абсолютно, да. Само да добавя, че този път парламентът няма абсолютно никаква вина и според нас вината е изцяло в министерството. Мисля, че даже не става въпрос за министъра, а става въпрос за хора под нея.
Водещ: Какво според Вас ще се случи, ако така готвените промени бъдат придвижени?
Мирослав Ненчев: Най-смешното е, че в мотивите за промяна на закона е записано, че по този начин ще отговорим на изискванията на Европейската комисия. Да, действително всички „хубави” работи, които ни се случват от ЕК, в последните години сме свидетели, че обикновено са инспирирани от хора от България. В този случай става въпрос за същото, и то от наши колеги, които сезираха ЕК през 2008г. и действително ЕК изпрати запитване до Министерството на здравеопазването, само че всички в момента изпускат малката подробност, че от юли месец миналата година има решение на Европейския съд и след това решение ЕК прекрати всички процедури, които беше завела срещу 7-8 държави за различни ограничения във фармацевтичния сектор. Така че сега ако искат да го премахнат това ограничение, политиците трябва да излязат и да кажат: „Да, ние искаме да го премахнем поради тази и тази причина, еди кой си ни е спонсорирал за изборите” или нещо от този род, а не да се позовават на ЕК, защото след като има решение на Европейския съд по въпроса, ЕК няма никакво значение какво е казала преди 2 години.
 Водещ: Всъщност нека кажем точно и ясно – опасявате се, че се дава картбланш на големите вериги аптеки и се затварят вратите пред по-малките.
 Мирослав Ненчев: Не, не се опасяваме, ние сме сигурни, че това се прави с тази цел.
 Водещ: А имате ли конкретно предвид имена, които може да цитирате, или разсъждаваме теоретично?
 Мирослав Ненчев: Мисля, че има органи, на които да цитираме имената, пък след това да излязат в публичното пространство. Все още смятам, че нещата са поправими.
 Водещ: Как?
 Мирослав Ненчев: Аз не мога да кажа какво ще реши днес Управителният съвет, но предполагам, че част от решенията ще бъдат за поискване на спешна среща с министъра на здравеопазването и с председателя на Комисията по здравеопазване и впоследствие, когато се освободи премиерът, и с него също.
 Водещ: Какви са възможностите на фармацевтичната група на Европейския съюз да се намеси в тази ситуация, смятате да я сезирате?
 Мирослав Ненчев: Възможностите са доста големи. На фармацевтичната група към Европейския съюз думата й се чува, през 2008 г. когато ЕК изпрати това писмо в България, към 7-8 развити демокрации в ЕС бяха изпратени същите писма и абсолютно всички правителства на тези държави защитиха своите фармацевти и спечелиха делото в Европейския съд срещу ЕК. Единственото нашето правителство през 2008 г. каза: „Да, ние ще изпълним всички ваши предписания”.
 Водещ: Добър ден на Гергана Павлова, зам.-министър на здравеопазването. Какви са мотивите за тези изменения?
 Гергана Павлова: Както г-н Ненчев спомена, нашите мотиви са свързани единствено и само с поет ангажимент от страна на правителството, за 2008г. да спази предписанията на ЕК и затова сме предложили и съответните текстове в закона. В крайна сметка решението е на законодателния орган.
 Водещ: Да, но междувременно има решение на Съда на ЕС, което прави Вашето основание в случая излишно.
 Гергана Павлова: Решението на Европейския съюз е в посока на това, че всяка държава има право да възприеме дали ще съществуват вериги аптеки или ще съществува моделът „един фармацевт – една аптека” в съответната държава. Препоръките, които ние имаме от ЕК, са свързани с това, че действащият към момента нормативен акт – Законът за лекарствените продукти в хуманната медицина, регламентира, че могат да съществуват вериги аптеки, но само до 4 обекта и препоръките са свързани с ограничаването на броя обекти и ние премахваме това. Ние не променяме модела в пазара, който е факт и е утвърден от законодателя още от края на 2007г.
 Водещ: Как отговаряте на обвинението, че тази поправка е лобистка и обслужва големите играчи в сектора?
 Гергана Павлова: Не мисля, че трябва да отговарям на такива обвинения, защото едно обвинение заслужава да му бъде отговорено, когато то е подкрепено с факти.
 Водещ: Ако е в съдебна зала, да, но ако говорим за обществено съмнение си струва да се отговори и без нужните доказателства.
 Гергана Павлова: Не, не обслужва лобистки интереси, още повече Вие много добре знаете, че Министерството на здравеопазването може да предложи, но решението е на законодателя, който е Народното събрание.
 Водещ: Г-н Ненчев, това, което зам.-министър Павлова каза, струва ли Ви се убедително?
 Мирослав Ненчев: На нея ако й се струва убедително, на мен не ми се струва изобщо убедително. Най-малкото, че това не е първият опит за лобистки поправки в закона. Още през месец октомври, без никой да знае, в един момент в управленската програма на ГЕРБ се появи, че ще бъде премахнато ограничението за четири аптеки. При всички предизборни срещи с партия ГЕРБ ние имахме разговори и се консолидирахме около мнението, че ще утвърждаваме етичния принцип. В един момент октомври месец се появява в управленската програма, че ще бъде премахнато ограничението за четири аптеки. Моментално сезирахме зам.-министър проф. Мила Власковска и съответно излезе, че никой не знае кой е вкарал това в управленската програма и тя беше махната още на другия ден. Това е поредният опит отново да бъде махнато ограничението. Без да цитираме 11 страници решение на Европейския съд, накратко съдът казва, че дали ще има вериги от аптеки, дали ще са до четири, дали само магистър-фармацевти ще бъдат собственици на аптеки, дали ще има отстояние от аптека до аптека, дали ще има ограничение на брой жители, абсолютно на националното законодателство е в правото да реши това и всички тия ограничения не противостоят на правото на ЕС. Оттук нататък да се позоваваш при промяна на закона на ЕК или на правото на Европейския съд – няма да го характеризирам.



[ Редактирано понеделник 19 август 2019 - 18:32:37 ]
Най-отгоре
pharmabg
понеделник 19 август 2019 - 08:20:20

Регистриран потребител #700
Регистриран: събота 26 януари 2019 - 18:02:51
съобщения: 20


Водещ: Госпожо Павлова, Вие готови ли сте, независимо от това доколко убедени сте в своите аргументи, да направите среща със Съюза на фармацевтите, да обсъдите създалата се ситуация и в крайна сметка да стигнете до едно решение, което ще отнеме напрежението?  
Гергана Павлова: Да, за нас няма проблем да направим такава среща. Такива срещи са правени и до момента. Така че ако това ще отнеме напрежението, няма проблем да бъде реализирана такава среща. Но пак казвам, без да искам да избягам от отговорността на Министерство на здравеопазването, нека да не забравяме, че МЗ не е законодателният орган и крайното решение, което трябва да се вземе по темата, е редно да бъде взето от Народното събрание. Ние като представители на изпълнителната власт сме преценили, че ще предложим да се съобразим с препоръките, получени от ЕК, за които между другото ние получихме писмо преди две седмици и това беше причина да се пусне тази промяна в закона сега. Получихме официално писмо, в което ни припомнят, че през 2008 г. е поет такъв ангажимент, от нашия представител в ЕК получихме това писмо и затова сме предложили да се съобразим с препоръките, а вече Народното събрание, законодателният орган ще прецени на база на изложените аргументи дали да приеме препоръките, или да ги отхвърли.  
 Водещ: И в това писмо фигурираше ли изискването да се снеме ограничението за четири аптеки?  
 Гергана Павлова: В това писмо фигурираше напомняне, че България е поела ангажимент да премахне това ограничение за четири аптеки до края на 2009 г. и фигурираше въпросът дали ние ще го премахнем или да се възобнови процедурата срещу България. Ние нямаме проблем да публикуваме това писмо на сайта на министерството, за да се запознаят и колегите с него и всички заинтересовани страни и на база на това писмо сме предложили промяната и сме оставили решението в законодателния орган.   
Водещ:
 Тоест ако тази промяна не се случи, какви биха били последствията за България?
  
 Гергана Павлова: Ако се базираме на полученото писмо, ще стартира процедурата по делото, което е заведено във връзка с ограничението през 2008г.  
Водещ: Г-н Ненчев, склонни ли сте да изчакате с Вашата остра реакция, докато направите един разговор с представители на Министерството на здравеопазването?  
Мирослав Ненчев: Ние със сигурност трябва да го направим разговора, защото проблеми имаме и с Наредба 28 и докато Законът за лекарствените продукти действително ще бъде решен в парламента, Наредба 28 се решава в министерството, а според нас там има не по-малко лобизъм, защото се предлага в приемното помещение на аптеката да работят и други лица освен фармацевти. Така че този разговор трябва да го проведем, и то още утре сутринта, преди да има Висш съвет по фармация, защото иначе нещата стават безсмислени.  



[ Редактирано понеделник 19 август 2019 - 18:33:19 ]
Най-отгоре
pharmabg
понеделник 19 август 2019 - 08:22:50

Регистриран потребител #700
Регистриран: събота 26 януари 2019 - 18:02:51
съобщения: 20

Добави коментар към горната статия ^ bv.gif

Най-отгоре
 

Иди:     Най-отгоре

Публикувайте тази тема: rss 0.92 Публикувайте тази тема: rss 2.0 Публикувайте тази тема: RDF
Powered by e107 Forum System


Back on top ^



'crystalx 1.1' by Joei. Original html theme by Nuvio. This theme also contains code by Wiedhodho.
Време за изпълнение: 0.0624 сек., 0.0076 от тях за заявки.